Belgien - besök och avsked

Nu hade vi lämnat Holland och kommit till Belgien. Här hade vi två planerade aktiviteter, dels skulle vi träffa Tobias kusin Malena med familj och dels skulle Tyra med flyget från Bryssel. Vi åkte först till Zeebrugge med tanken att ligga där några dagar. Men vi kände snabbt att det var inte stället att hänga på ett tag. Det var en av de mest ocharmiga städer vi besökt! En stor lite ocharmig marina med fullt med hyreshus runtomkring där i stort sett varenda lägenhet var till salu och alla butikslokaler var lediga för uthyrning. Det som var lite deprimerande var att man såg att de satsade/hade satsat på ”Seaside Front” och något slags marinmuseum etc, men än så länge hade det nog inte uppnått den turiststatus de hoppats på. Vi stack alltså vidare nästa dag mot Oostende. Det var en mycket mer turistig men trevligare stad. Vi la till och tog sedan tåget till Brugge, en gammal medeltida stad, med på Världsarvslistan,och också känd för sin mat, choklad och öl. Det var en riktigt varm dag och en stor glass satt bra. Barnen var glada och positiva trots hettan och som Hulda så fint uttryckte att det kanske inte var riktigt rätt väder för att titta på några gamla hus! Provsmakade lite belgiska chokladtryfflar och hamnade till slut på ett mysigt ölställe precis vid vattnet där vi provsmakade lokala specialiteter samt tilltugg. Vi skrattade lite tillsammans när vi insåg att barnens lunch den dagen hade varit croissant, choklad, glass och snacks! Man kan ju inte vara nyttig alla dagar!
Frukostdags på väg till Oostende. Försöker hitta skugga.

Trevligt ölställe i Brugge

27 juli
Dagen därpå laddade vi för kusin och syssling-besök. Vi hade lovat barnen att de skulle få gå på pannkakshus i Holland men aldrig hittat något när det passade så istället gjorde vi ett eget pannkakshus på båten. Jordgubbar, blåbär, grädde, syrup, nutella och banan inhandlades och pannkakor stektes (stor eloge till framförallt Tobias och Tyra som stog nere i båten i 34 graders värme och fixade detta!). Under tiden var Jenny på jakt efter gasolpåfyllning och tog ett besök i industriområdet på andra sidan stan. Först färja och sedan 20-30 minuters promenad. Det var också en pärs i värmen med en gasolflaska och 8 l ny olja. Dock blev det ingen ny gasol här så jakten får fortsätta!

Trevligt besök av Malena, Cowen och Lilith! Först pannkaksbuffé i båten och därefter drog vi till stranden. Väldigt mycket folk och vi hjälptes åt att ha koll på barnen. Rätt som det var började livräddarna blåsa i sina horn och vifta åt alla att gå upp och nästan med en gång började stora droppar att falla över stranden. Vi plockade raskt ihop våra grejor, tillsammans med alla andra, och sprang upp i våra badkläder och försökte ta skydd mellan husen. Ett åskoväder var på väg. Vi klarade oss relativt bra och gick sedan och köpte en glass. Tillbaka till båten där barnen kunde leka med legot och på kvällen gick vi tvärsöver gatan till ett ”all you can eat av Revbensspjäll”-ställe. Gott och vi blev mätta! Pratsam och trevlig kväll i båten som inte avslutades förrän efter midnatt.

Hulda och Cowen hjälps åt med disken.

Ester och Lilith pysslar.

Mums med revbensspjäll!

28 juli
Nu hade temperaturerna blivit helt andra och vi tog det lite lugnt på förmiddagen. Köpte nygrillad kyckling på marknaden i stan och tog till lunch. Jenny och barnen gick sedan till stranden, men på den vanliga stranden gick inte att vara då det var alldeles för stora vågor för bad och alldeles för mycket sand som blästrade kroppen, så vi gick till en liten strand innanför pirarna. Vi försökte huka lite bakom stenarna på piren för att inte få alltför mycket sand i ögonen. Där fick vi också vara med om ett litet drama när vi först märkte att strandvakterna började komma närmare oss och bli fler. När sedan först en polismotorcykel och sedan en pikébuss kom farandes så förstod vi att något var på gång och Jenny misstänkte redan på en gång att de var på jakt efter några grabbar som satt precis brevid oss. De försökte se avslappnade ut och den ena hade lagt sig ner med en kepa överhuvudet, men polisen grep dem rätt snabbt ändå. Det hela gick lugnt till men det samlades väldigt mycket folk och det kändes lite väl nära oss! Efter den föreställningen gick vi ut till piren och det var nästan ännu bättre än vattenattraktionen på Efteling tyckte barnen, för här blev vi ordentligt blöta! Det blåste som sagt en hel del och det skvätte ganska rejält! Musslor från fiskhandlaren på kvällen och det var väldigt lyckat trots att Tyra hittade en minikrabba i sin ena mussla!

29 juli
Så kom då dagen vi inte ville skulle komma. Det var dags att vinka av Tyra. Vi tog en tidig önskelunch i båten med Pasta Carbonara innan vi gick bort till tågstationen. Tobias skulle följa med henne till Bryssels flygplats med vi andra skulle säga hejdå där och det var inte lätt! Både Hulda och Ester ville följa med till flygplatsen, men eftersom Tobias skulle få följa med in till gaten så gick inte det. Det vinkades och vinkades och sedan fick jag trösta och trösta. Dessutom började det regna. Vi skulle handla och det var rätt mycket som behövdes så det var tre överbelastade åsnor som knegade hem genom regnet. Tyras flyg gick som det skulle och Tobias hade ett känsloladdat avsked på flygplatsen. Vi andra försökte få båten iordning och tog också hand om den belgiska tullen som kom på ett besök. Mycket trevliga och artiga och som tur var såg alla våra papper ok ut.
Avvinkning

30 juli
Här måste man ju räkna väldigt på tidvattnet, strömmar och hög och lågvatten men som tur var var tiden på vår sida den här gången och vi behövde inte åka förrän vid 9. Annars är ju gärna högvattnet runt 5 på morgonen eller 5 på eftermiddagen och då det senare är för sent har man oftast inte något annat val än att gå upp i ottan! Idag hade det mojnat från i lördags och vi hade en fin segling ner mot Dunkerque och vårt nästa land - Frankrike!