Amsterdam och Hollands kanaler

Sitter utanför franska kusten med solen som just gått upp och berg som stupar rätt ner i havet och ska skriva om vår tur genom de holländska kanalerna. Det känns väldigt avlägset trots att det bara är någon vecka sen.

16-18 juli
I sista inlägget hade vi just kommit till Amsterdam och där stannade vi tre nätter. Vi spenderade mycket tid med att gå omkring längs kanalerna i Amsterdam och titta på folklivet och känna storstadspulsen. Jenny, Hulda och Ester hann också med ett besök på Van Gogh-museet där barnen gjorde en fint upplagd skattjakt där man fick leta tavlor, hitta detaljer, måla av och gissa hur det luktade eller vad de sa. De blev riktiga Van-Gogh-experter! Tyra hade tyvärr lite feber så hon och Tobias fick stanna i båten och ta det lugnt. Vi hann också med att besöka en lokal marknad. I hamnen låg en annan svenskflaggad båt och den visade sig tillhöra Eva och Staffan som sedan ett antal år tillbaka bor i Nederländerna och dem spenderade vi två väldigt trevliga (och sena!) kvällar med. Det kanske var en bidragande orsak till att vi inte lämnade Amsterdam förrän elva på förmiddagen den tredje dagen!
Ostprovning

Besök hos slaktaren och goda korvar inhandlades

Van Gogh och tjejerna

Trevliga Eva och Staffan

Folkliv och skådespel i centrala Amsterdam

19 juli
Vi gick först västerut i den stora Nord Seekanal för att sedan svänga av söderut på en mindre kanal. Där fanns en motorvägsbro och den skulle öppna vid 14.15 så vi fick en stunds väntan och passade på att äta lunch. Men 14.15 kom och gick och ingen bro öppnades. Det vara bara att ta det lugnt och vänta på nästa gång den skulle öppna vilket inte var förrän 19.45. Vi kunde inte komma i land så vi låg och bara tog det lugnt, badade, läste och kollade in livet hos ett par familjer på flodbåtar och husbåtar på andra sidan. Verkligen häftigt att se hur barnen umgicks ute i vattnet och simmade hem till varandra. Det var liksom som förr när barnen var ute och lekte och cyklade på gatan och man bara gick ut och träffade några, fast det här var på vattnet med små flytbrädor istället. När vi väl kom igenom gick vi sedan vidare ner till mysiga Haarlem där vi hade en mysig kväll i sittbrunnen, mitt i stan, med hemmagjord pizza och högläsning.
Flodliv

Och väderkvarnar förstås!
Mysig kväll i Haarlem

20-23 juli
Nästa morgon tog vi en tur på stan och kollade på den stora katedralen och handlade lite innan vi gick iväg. Tyvärr hade vi läst på lite för dåligt om de olika broöppningarna och missat att det var en som öppnade väldigt sällan inte så långt söder om Haarlem. Vi blev därför återigen liggande i ett antal timmar. På kvällen hamnade vi någonstans i ingenstans vid en sk väntebrygga som egentligen bara är ett par pollare en bit ut i kanalen med ingen möjlighet att ta sig i land. Även nästa natt blev en sådan natt. Det var lite roligt när vi konstaterade att vi inte varit iland på två dagar trots att vi haft land bara några meter ifrån oss hela tiden! Att gå i kanalerna ger ju en inblick i holländarnas liv. Det är fantastiskt hur de utnyttjar sina vattenvägar och sjöar! Dels med husen och att de har sina tomter ut mot kanalen och dels med husbåtar och kanalbåtar. Och kommer man i närheten av en sjö är det en väldig trafik. Små och stora båtar, vindsurfingbrädor, segeljollar och vattenskotrar. Lite knöligt ibland när man var tvungen att ligga och vänta på en broöppning eller sluss och inte så mycket plats och vår båt som inte är så lätt att manövrera i trånga utrymmen och så många andra runtomkring.
Katedralen i Haarlem

Huldas hälsning i gästboken
Kanal i Dordrecht

På kvällen kom vi så fram till Dordrecht, ytterligare en gammal stad (Hollands äldsta läste vi någonstans) med en mysig hamn. Den främsta anledningen att vi gick in där var för att vi hade lovat barnen ett besök på temaparken Efteling. Sagotema var det på den och vi tog tåget dit vid åtta på morgonen. Väl framme fick vi en varm dag. Det fanns många olika berg-
och dalbanor och andra åkattraktioner och vi provade de flesta! Barnen blev dock väldigt besvikna när vi skulle åka en med vattenfall och de knappt blev något blöta! Tobias däremot blev desto blötare! Vi åkte träbanor och loopingar och närmare fritt fall. På eftermiddagen tog vi det lite lugnare och tittade på de uppbyggda sagomiljöerna. Dagen avslutades med en vattenshow innan vi tog tåget hem. Vi var tillbaka vid båten vid 22, lagom trötta och slitna men väldigt nöjda!

24-25 juli
Dagen därpå drog vi vidare söderut först till Kats för att nästa dag gå den sista kanalen ner till Vlissingen. Där var lite osäkert om vi skulle ta oss igenom då de på grund av hettan hade svårt att öppna broarna. Vid en av broarna fick vi vänta medan en traktor åkte och hämtade upp vatten i kanalen för att sedan spruta ut på bron för att kyla ner den innan de kunde öppna. Med soltak upp och hängmatta på fördäck hade vi sköna dagar och klarade värmen bra! När vi väl kom ut ur kanalerna vid Vlissingen lyste solen och en lagom bris svepte fram. Det var skönt att få hissa seglen och till slut få stänga av motorn!

Skön avslappning i slussen!