Spanien, är ett land...

...där man äter tapas!

Vi spenderade ganska exakt en månad i Spanien, men jag tänker försöka sammanfatta det till ett blogginlägg. Det blir ju kanske inte så enkelt, och mycket kommer jag inte berätta om, men då har vi å andra sidan lite mer att berätta om vi träffar er live! I stort sett hela tiden hängde vi med den svenska katamaranen SY-Barit som har två barn i samma ålder. Skoj både för barn och vuxna att ha några andra att leka och prata med och skönt att kunna dela lite på besluten. Vi har också försökt ha rutinen att förmiddagen vigs år skolarbete och att eftermiddagen blir fri. Det där med när förmiddagen slutar har däremot förskjutits lite mot svenska mått. Det är lätt att det blir sena kvällar och då kanske inte förmiddagen slutar förrän vid 15 dagen därpå. Men det känns helt rätt enligt den spanska andan.

21-23 augusti Gijon
Staden Gijon blir vårt första möte med den spanska nordkusten. Kusten är bergig men med mycket sandstränder. Gijon bjuder på ciderfestival när vi kommer dit och vi smakar såklart på den spanska cidern, vilken är ganska speciell och inte alltid så lättdrucken. Tillsammans med vår gast Anna och båten SY-Barit går vi ut och äter tapas och vi anpassar oss gensast till den spanska kulturen och äter inte förrän efter 22 på kvällen. Dagen efter lagar vi en god paella som intas i SY-Barits sittbrunn (om det nu heter så på en katamaran?).

23 augusti -1 september Spanska nordkusten
Vi följer den spanska nordkusten och gör korta, men ganska gungiga, etapper mellan byarna. Det är inte så mycket blåst och det blir mycket motorgång, med dyningar in från sidan och mycket rullande fram och tillbaka. Första stoppet blir Cudillero, en mycket mysig och scenisk by som klättrar utmed kanterna på en brant ravin. Efter två nätter drar vi vidare till Ria de Ribadeo där vi lägger oss på svaj i floden. Där tog vi bland annat jollen in till staden för att fylla på förråden. Det visade sig dock att det var söndagsstängt överallt. Vi gick lite uppåt i byn och ramlade rakt in på en liten lokal marknad där vi kunde få tag på både bröd, goda korvar, frukt och grönsaker. De hade till och med ölförsäljning från ett litet lokalt bryggeri. Vi tog också jollen in för att bada på stranden och låta barnen leka av sig på ett lekland ute i vattnet. Skoj för dem att ha några och leka med!

Efter ytterligare två nätter blev nästa anhalt Ria de Viveiro. Där var det dags för friluftsdag på Delfinskolan och vi tog en vandring upp i bergen med besök av getter, kantarellplockning och härlig natur. Vi låg en natt i marinan och en natt på svaj vid stranden utanför. Här utförde vi också vår plikt och skickade iväg våra poströster så får vi hålla tummarna för att de kom fram.

Även nästa stopp blir en svajankring. Vacker ankring utanför Ria de Cedeira. Här tar vi jollen in tidigt på morgonen för att bli upplockade och skjutsade bort till stranden Pantin Beach för att gå på surfkurs. Vi möts upp av Daniella och efter att ha fått på oss våtdräkter och hittat rätt brädor går vi ner mot stranden. Vi får gå ganska långt då det pågår en stor surftävling där så en stor del av stranden är vikt till detta. Känns lite häftigt att vi ska lära oss surfa i samma vågor som proffsen tävlar i! Efter en genomgång på stranden av tekniken är det dags att kast sig i. Temperaturen här är inte så varm som man skulle kunna tro och det känns skönt att ha våtdräkt på sig. Två timmar intensiv träning blir det med många kallsupar och några stående surfar. Barnen kämpar på bra, trots att kraften i vågorna ibland blir för stor, och de lyckas få till flera fina surf.

Här blir vi kvar tre nätter och vi passar på att hänga på stranden och köpa goglass. Några trevliga middagar hinner vi också med.

2-5 september A Coruna
Äntligen fick vi segla lite igen! Skönt med vind i seglen även om det tyvärr inte blev så länge innan vinden mojnade och vi fick sätta den kära gamla järngenuan igen. När vi kom in i A Coruna kändes det som ytterligare en milstolpe på vår resa. Med sin placering längst ut på Spaniens nordkust är det en hamn som de flesta långseglare passerar. Vi hade beställt ett paket till den yttre marinan så vi la oss där och efter en stund kom även SY-Barit inåkandes. Nu var det dags för tapas igen och återigen följde vi den spanska seden och fick inte mat förrän närmare 23 på kvällen (tur att inte den svenska barnavårdsmyndigheten känner till det!). Annars hann vi både med besök på fyren, bada på stranden, besöka katolsk kyrka, äta churros, titta på kastellet och få en historialektion, cykla till båtbutik, nattliga promenader i staden och ännu mer tapas. Dessutom kunde vi äntligen få våra gasoltuber fyllda! Vi har strulat en hel del med dem under resan och SY-Barit har vid flertalet tillfällen varit våra räddare i nöden!

6-8 september Corme
Kusten här uppe kallas för Costa de Morte, alltså dödens kust. Det blåser ofta mycket här i hörnet av Spanien och kusten är klippig och brant och det är många skepp som gått i kvav här. Det blåser extra mycket runt Capo de Finisterre och det gör att vi ligger någon dag extra i den lilla byn Corme dit vi har gått. Det gör dock ingenting, vi känner oss inte stressade och det är mysigt här. Men till slut visar väderprognosen på lagom med vind och vi känner oss redo att runda udden.

Stranden i Corme, lite från ovan.

9-20 september Rior i Galicien
Vi börjar med svajankring i Sardiñeiro. Här ligger vi en dag och bara tar det lugnt, skriver lite till bloggen, redigerar film och barnen ror i jollen. Vi besöker byn och den lilla stranden och tar en promenad som delvis går längs pilgrimsleden till Santiago de Compostella. På morgonen dagen därpå väcks jag av ett rop från Tobias – batterierna är urladdade! Prova att dra igång motorn ropar jag tillbaka och som tur är startar den och kan börja ladda batterierna. Men något är ju fel och nu börjar några dagars felsökande och testande. Eftersom vi ändå har tänkt att gå in i marinan i Muros så drar vi upp ankaret och puttrar dit. Det är en mysig och familjär liten marina. Vi passar på att handla, men annars går mycket tid åt att undersöka batterierna. Vi får kontakt med det engelska paret på Spirit of Penmar som vi legat i samma vikar som ett antal nätter och får en del goda råd. Det är varma dagar så lite tid blir det också på stranden. Efter tre nätter i Muros sticker vi iväg vid niotiden och ganska samtidigt lättar Spirit of Penmar ankar. Vi får en fin segling ut ur Rian och vi tar flera fina bilder av varandras båtar. Vi svänger dock upp i nästa Ria, Ria de Arousa medan de fortsätter söderut. Vi håller kontakt med SY-Barit på VHF:en och efter ett av våra samtal blir vi uppkallade av en norsk båt som har hört att vi pratar svenska och som vi pratar en stund med. Vi kommer sedan träffa på honom i flera hamnar och bland annat ha en riktigt trevlig pratstund i Porto över några glas portvin, men det är en senare historia.

Drönarvideo från Sardiñeiro.

I Ria de Arousa tillbringar vi sex nätter på olika ställen. Vi börjar med ankring utanför Puerto de Cruz, en vacker liten by med en fin strand. Vi slappar, badar och har fotbollsmatch på stranden. Den består dock av krossade snäckskal så det slutar med uppskrapade fötter och blodvite, men vi är ändå glada och nöjda med matchen. Vi går sedan in till marinan i A Pobra de Caraminal för att
1: kapacitetstesta batterierna och
2: delta i Fiesta Nazarin,
en stor festival för att fira något helgon, eller om det möjligtvis var en del av Jesus kläder. Den inleddes med spanska fyrverkerier som vi fått uppleva ett flertal tillfällen tidigare. Det innebär ett antal bomber som skjuts upp mitt på dagen, en knall och en rökpuff. Den här gången var det 21 stycken. Därefter var det tivoli, stora scener med bland annat sambamusik, marknad och så på söndagen en stor procession med staty av Jesus och kistor som bars runt i byn med flera olika orkestrar och folk i lila dräkter och barfota. Alla bar stora ljus med olika kroppsdelar på, händer eller fötter. Av orkestrarna var det bland annat en säckpipeorkester och det har varit ganska vanligt här i Galicien. Kanske ett arv av ett dåtida utbyten med Irland?

Här träffade vi förutom SY-Barit också Mats och Ingela Båvner. De har fastnat för Galicien och har nu båten liggandes här. Här finns många olika ankringsvikar och öar så de har mycket att upptäcka. Vi hann också med födelsedagsfika på Barit då Lisa fyllde år! De sista nätterna låg vi vid en annkringsvik vid Isla de Arousa strax söder om Punta Caballo. Här blandades sandstrand med "tallskog" och granitklippor och vi fick tydliga vibbar av Nåttarö. En del dimma hade vi också, tidvis väldigt tjock. Vi tog en sväng in till ett varv som hade uppgett att de troligtvis kunde skaffa nya batterier åt oss, men utan resultat. Dagen efter hade vi tänkt dra vidare men då det dels var väldigt mycket dimma, vi kände oss inte särskilt peppade och när då dessutom Båvners, som låg ankrade en bit bort, kom roendes och sa att de hade en äppelkaka i ugnen så rodde vi istället bort till dem och fick en trevlig eftermiddag där.

Morgonen därpå hade dock dimman lättat och vi gled glada iväg ner mot Isla Cies. Vi la oss utanför den fina sandtranden och tog jollen in. Härligt väder och härligt vatten! Barit, som vi inte träffat på några dagar var där och tillsammans gick vi över till nudiststranden, där det dock tyvärr var väldigt ont om nakenbadare ;) . Trots inte så varm badtemperatur var barnen länge i vattnet innan vi gick över till den andra stranden för en omgång brännboll. På kvällen bjöds det på fika och Sangria i familjen Gugalas båt (alltså Barit) och sedan tog vi med oss 4 barn hem genom mareldsvattnet för övernattning. Det gungade betydligt mer i vår lilla båt, men alla barnen kröp till kojs och sov gott hela natten.

Dagen därpå gjorde vi en härlig vandring upp till fyren där det var en magisk utsikt – det är bättre än bakgrundsbilderna på datorn var barnens betyg! När vi väl var nere på stranden igen kastade vi oss i vattnet och surfade i vågorna. Det var dock spännande att ta sig ut till båten igen när vågorna slog upp på stranden men vi lyckades utan att bli alltför våta!

När vi lämnade Isla Cies (som vi tyckte väldigt mycket om) var det med en konstig känlsa – vi var nämligen bara två ombord. Vi skulle bara ta oss till Baiona som inte låg så långt borta och barnen åkte med i Barit istället. Väl framme i Baiona tog vi en titt på en replika av Pinta – ett av de skepp som var med Christopher Columbus expedition när de "upptäckte" Amerika. Vi tog också en promenad  längs kastellet.

Morgonen därpå lämnar vi Baiona för att ta oss till vår första hamn i Portugal.

Spanien och Galicien har bjudit på många fina vyer, små härliga byar, fina ankringar, lite dimma, spanska fyrverkerier, tapas, bad, Sangria och lata dagar. Vi kommer gärna tillbaka!