Ut ur Östersjön

Vårt mål var att ta oss ut ur Östersjön så fort som möjligt. Nu har vi ju barn med oss så det gäller ju att också anpassa det till dem. Detta har gjort att vi har blandat lite längre seglingar med liggdagar. Då har vi kunnat ta det lugnt och bada och också haft tid att fixa med båten. Perfekt för alla! Vi har haft lite problem med sjösjuka hos framförallt ett av barnen, men det har ändå gått relativt bra den här tiden. Vi har provat armband, vilket inte hjälpte nämnvärt, och tuggummi, som fungerade lite bättre. Men tyvärr måste jag erkänna att det som har fungerat bäst har varit att få hålla på med telefonen eller en platta. Vi tycker egentligen inte om att de håller på med dem men de använder det inte speciellt mycket i vanliga fall så kan det hjälpa mot sjösjuka så är det väl värt att bryta mot sina principer! Dessutom är det ju via dessa som de håller kontakt med sina kompisar, så det har fått en annan social betydelse nu. En segling hade vi med oss en av dotterns kompisar i båten (via högtalaren) och de körde sanning och konka ganska länge! I övrigt har vi haft tur med vädret och har blandat fina seglingar med motorgång om det har varit stiltje eller för mycket motvind.

Måndag 25/6
Vi låg kvar på Snedskär dit vi gått på avseglardagen. Vårt första problem hade uppstått. Packningen runt inspektionslocket till dieseltanken som jag så mödosamt fixat till i vintras, specialbeställd packning och tätningsmassa som absolut skulle klara diesel, läckte. Tätningsmassan som förut hade härdat så fint hade löst upp sig och låg som en blå sörja runt hela locket. Jag vet inte om det blev någon kemisk reaktion med packningen, massan och dieseln men det var i allafall bara att torka upp och börja om från början. Som tur var hade Arkösunds marin en gummiduk som jag kunde skära ut en ny packning av och en burk tätningsmassa (annan sort!) som vi fick låna lite av. Nu är det tätt!

Tisdag 26/6 Arkösund
Vi lämnade av äldsta dottern, som ska vara hos sin mamma ett tag samt gå på handbollscup, samt hämtade upp våra två gastar Erik och Malva i Arkösund och gav oss iväg runt 11.30. Resan söderut blandades av segling och motorgång och vi njöt av den svenska skärgårdens alla vyer. Barnen lekte ba ihop och på kvällen åt vi en chili som Tobias förberett dagen innan. Vid 22 startade vaktschemat och vi delade upp natten i tre-timmarspass.
Chili strax utanför Västervik

Onsdag 27/6 Karlskrona

Bad i Kalmarsund
Bad i Kalmarsund på förmiddagen, varmt och skönt.

Herrarna körde också lite morgongympa på fördäck och i sittbrunnen. Då restaurangbesök lockade på kvällen hade vi bestämt oss för att gå in via Möcklösund för att ta en genväg. Det var lite spännande, en smal ränna med ett djup på 2,3 meter i sjökortet och vi sticker 1, 95 meter så vi hoppades på att det inte skulle ha slammat igen för mycket sedan sjökortet gavs ut! Vi hade bra utkikar på fördäck för att se alla prickar i motljuset. Helst plötsligt sjunker motorvarvet och motorn dör. Soppatorsk! Vi fyller på ny diesel och försöker starta. Inget händer. Vi luftar motorn och se så fint hon startar! Vi fortsätter bort mot bron som har en höjd av 18 meter. Vår mast är 17 meter + VHF-antenn och dessutom är det högvatten. Vi hoppas än en gång på att uppgifterna i sjökortet är korrekta och allt går fint. Vd 20-tiden kan vi lägga till i Karlskrona och slinka in på den närbelägna restaurangen för en god måltid och lite bubbel!

Ölandsbron

Torsdag 28/6- fredag 29/6 Hanö
Vi har en väldigt fin segling ner till Hanö. Bidevind och 6-7 knop, sol. Härligt! Hanö är en väldigt fin och intressant ö med många fina promenadstigar, små badstränder och speciell natur och vi bestämde oss för att stanna en dag här. På kvällen tog vi en fin promenad ut till norra delen som kallas för bönsäcken och tittade på solnedgången. Vi hittade inte stigen när vi skulle dit så det blev en lite mer spännande väg!
Solnedgång över Bönsäcken

Dagen efter pysslade vi en del med båten. I Karlskrona hade vi äntligen monterat vår nya akterstagssträckare så nu kunde vi spänna upp riggen ordentligt och säkra alla vantskruvar. Buntband på alla schackel i båten, vi packade ihop jollen och surrade den samt hittade en plats åt de nya durkarna som vi tillverkat till jollebotten. Tobias och barnen tog en joggingtur till fyren och lunch intogs på en liten badstrand vi hittat förra gången vi var här. Mysigt!

Lördag 30/6 – söndag 1/7 Klintholm
Väderprognosen såg bra ut och vi gav oss iväg från Hanö vid strax före sju. Vi hade först medvind men sedan vred den och vi fick bidevind istället. Fin segling över Hanöbukten, förbi Österlen och sedan sa vi Hejdå Sverige! Vi ses om ett år!

När vi går själva på nattsegling går vi gärna tretimmarsvakter. Då hinner man sova lite, men det blir inte alltför långt att sitta själv uppe. Jag gillar nattseglingar. Båten, månen, havet. Och solnedgång och soluppgång. Den här natten fick jag dock lite sällskap då jag råkade gå för nära en vindkraftspark inne på tyskt territorium (det var tydligen ett säkerhetsavstånd på 1,5 nm, det kunde väl inte jag veta!) så efter att ha blivit uppropad på VHF:en och upplyst om detta så kom det en vaktbåt och hade koll på mig och såg till att jag följde detta! Annars var det fin segling men när Tobias tog över hade det börjat mojna och vid 04.00 fick vi starta motorn. Vi anlöpte vid 07.00 och la oss och sov en stund. Dagen spenderades sedan med promenad och strandliv. Fin strand!

Måndag 2/7 – tisdag 3/7 Heiligenhafen
Återigen en kanonsegling! Några timmar fick vi gå för motor men för övrigt härlig segling. Ganska mycket båtar och fartyg och man får se till att hålla koll. Seglingen tog ca 12 h och när vi lagt till och skulle gå upp på stan och hitta en affär för att handla kvällsmat så låg det en restaurang efter 50 meter och det var inget svårt beslut! Äkta tysk mat intogs och avnjöts.

Härlig segling

Mycket master är det!

Vi låg sedan kvar en dag och vi började dagen med att gå bort till Calles. Vilket ställe! Alla skyltar på svenska, en stor utlämningscentral utanför med flak, och alla i personalen pratar svenska. Det är inte svårt att se målgruppen! Vi bunkrade måttligt och tog oss sedan tillbaka till båten för en smörrebrödslunch och sedan var det dags för lite strandliv igen.

Onsdag 4/7 Kiel
Nu skulle vi ner mot Kiel och det kändes väldigt spännande! Dels att segla in i en större stad men framförallt för att där ligger Kielkanalen som ska ta oss ut på andra sidan! Vi år frukost innan vi gav oss iväg och kom iväg vid strax efter 10. Väl ute visade det sig att vi fick gå en ganska rejäl omväg då det visade sig vara ett militärt övningsområde där de sköt skarpt och vi ville undgå att bli ledsagade av en vaktbåt den här gången!

Infarten till Kiel var tvärtemot mina förväntningar jättefin. Badstränder, fina villor, seglingstävlingar och massor av båtar kantade vår väg in. Vi upplevde det som väldigt oklart var man kunde ligga men vi hittade en plats precis vid slussarna där vi låg jättebra. Det blev grillning i vår nya gasolgrill som vi har på targabågen i aktern. Bra köp!

Torsdag 5/7 Kielkanalen
Alla hade sagt att Kielkanalen är inte så mycket att se och jag kan bara instämma. 10 timmars motorgång med ungefär samma vy hela tiden. Och så en och annan tankers förstås och det kan ju vara lite roligt! Bra med AIS:en så kan man se i förväg när de är på väg och hur stora de är. Och själva slussningen är ju inte någon slussning. När vi gick in i kanalen var vi två båtar i slussen, vi och en liten motorbåt. Idag hade vi dessutom mulet och lite småregn ibland – det kändes på något sätt som ett passande väder för Kielkanalen! Vid 17-tiden la vi till i Brunsbüttel.
Typisk vy i Kielkanalen

Underhållning i hamnen i Brunsbüttel!

Nu ligger vi här och väntar på att nordvästen ska avta något då vi hört att när floden och ebben (som man går ut med) möter nordvästen blir det väldigt jobbiga vågor, korta och höga, och man avråds från att gå ut om det blåser för mycket. Vi pysslar med lite småprojekt till båten och hinner också läsa lite. Men sedan ska vi ut ur Östersjön och då väntar tidvattnet och nya utmaningar!